kolmapäev, 7. november 2012

Erakorralised valimised? Milleks?




Seoses Reformierakonna skandaalidega soojendatakse-meenutatakse ka teiste  erakondade erinevaid skandaale. Seoses nende skandaalidega on ajakirjanduses viimasel ajal kostnud üleskutseid  ennetähtaegsete-erakorraliste RK valimiste läbiviimiseks. Need üleskutsed on tekkinud viimaste skandaalide, ja eriti reformierakondlaste valetavast, enesekesksest ja ülbest käitumisest.
Selles, et exkommarid juhivad Riiki vanade halbade kommunistlike meetoditega hukatusse ja peavad ise seda omakasulikku Riigi juhtimist geniaalselt heaks – selles pole midagi uut  ega üllatavat.

Kas aga meie Riigikogu ennetähtaegsed valitsemised parandaksid olukorda ja juhiks meie Riiki edukate riikide hulka? Selles on küsimus.
Mida annaksid meile ennetähtaegsed valimised? Kas need muudaks meie poliitilist juhtimist? Kas valimised viiksid meie riiki tõusuteele?

Kuna valimised toimuksid vana Valimisseaduse reeglite kohaselt, valitavad oleksid samad – „vanad” parteid ja parteilased, tegeliku valiku teeksid ikkagi Parteid. „Valijad” vaid ainult hääletavad. Seetõttu sisulisi muutusi ei toimuks. Kuna „valimised” ei toimuks demokraatlikel alustepõhjal ega ka Põhiseaduse järgi –ei muutuks sisuliselt mitte midagi. Isevalitseja A.Ansip jääks paigale või asenduks isevalitseja E.Savisaarega. Isevalitseja on isevalitseja. Kahtlen selles, et sellest muutusest  tekiks märgatavat head Riigile ja Rahvale.

Miks ennetähtaegsed uued valimised ei muuda asja paremaks Riigi ja Rahva suhtes? Miks uued valimised ei muuda põhimõtteliselt „valimiste” tulemust?  Mis oli valesti eelmistel ”valimistel”?

1. E-valimised.
E-valimistel olid üpris suured tagajärjed valimiste lõpptulemuste määramisel – otsustamisel.
Ometi juhtis enne valimisi Tartu III kursuse tudeng E-valimiste võimalikule haavatavusele ja võltsimise võimalikkusele.
Esialgu  suhtusin sellesse  hoiatusesse  üpris  skeptiliselt, sest arvasin, et Valimiskomisjon on sellega  arvestanud. Küll näitab senine elu seda – olgu arvutiprogramm kuitahes turvaline –ikka leiduvad häkkerid, kes suudavad „tulemüürist” läbi murda.
Samas annavad E-valimised piiramatud võimalused „häälte” ostmiseks ja ka mõju all olevate inimeste sundimiseks hääletada elektrooniliselt nii nagu mõjuvõimas isik soovib. Samuti saab kasutada-mõjutada vanadekodus olevaid inimesi hääletama juhtkonna soovi järgi. Arvestades seda veel sellega, et vanurite arv on suur ja paljud hääleõiguslikud vanurid ei saa poliitilistest mängudest suurt arugi. Neid kahtlusi on väga raske kontrollida.
Minu kahtlusi E-valimiste õigsuse ja võltsimiskahtluste suhtes süvendas see – kui E-valimiste materjalid hävitati enne seda kui oli lõppenud valimis-protestide esitamise tähtaeg ning E-valimistulemusi enam kontrollida ei saanud. Miks oli nende hävitamisega nii kiire. Tundub, et sellega oli seotud ka Valimiskomisjoni esimees Heiki Sibul. Pealegi on ta tugevate Reformierakondlike sidemetega.
Kui Heiki Sibul Valimiskomisjoni esimehe kohalt lahkus sai ta ebamääraste põhjendustega liialt suure lahkumishüvitise. 
Millegi pärast saadeti/pandi ta Riigi infotehnoloogia ametit juhtima – just sama ametit, mis viib läbi/kontrollib E-valimisi. Ta jagab küll hästi Riigikogu valimiste spetsiifilisi nüansse, kuid ei oma mingit infotehnoloogilist haridust.

2. Meie RK valimised ei toimu (nii nagu Põhiseaduse paragrahv 60 nõuab) :
-proportsionaalsuse põhimõtte alusel,
-pole üldised. Ühetaolised ega otsesed.

Selle asemel, et Parteid saadavad/valivad oma kannupoisse ja Rahva arvamusega mittearvestavaid nupulevajutajaid Riigikokku – toimugu tõelised VALIMISED.  Parteid saadavad RK-sse eluvõõraid parteilise südame-tunnistusega  Partei käsu kohaselt hääletajaid, kes ise  midagi ei otsusta.
Riigikogusse oleks vaja inimesi – kes omatubli töö ja tegevusega koha peal on näidanud, et nad TAHAVAD JA OSKAVAD asjalikult tegutseda Riigi ja Rahva hüveks. Siin üks variantidest Valimisseaduse parandamiseks…

Mida muudaks see – kui toimuksid erakorralised valimised? See, et väikeparteid saaksid paar kohta juurde ja suurparteid mõned kohad Riigikogus vähem… See ei muudaks meie Riigikogus praktiliselt mitte midagi.
Seni kui Valimisseadust  korralikuks muudetud pole – ei muuda miski ka meie Riigikogu Riigi ja Rahva hüveks tegutsevaks organiks.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar