ENSV
ajal oli Eesti ametnik kuulus selle poolest, et rumalaid vene seadusi täideti
sakslase pedantsusega.
Kas
nüüd on teisiti? On küll.
Nüüd
täidetakse Brüsseli jaburaid seadusi samuti saksa pedantsusega.
Mis
sai maapoodide sulgemisele otsustavaks? Maapoed ei suutnud tagada eraldi
valamut lihale, eraldi juurviljale, eraldi kätepesule, erinõudeid WC-dele,
eriruume riietehoiule jne…
Mäletame
ju Brüsseli korraldusel porgandeid puuviljadeks nimetamist, banaanide
fikseeritud kõverusi, moosikeetmise probleeme, kodus suitsutatud suitsuliha müügikeeldu
jne…
Teised
Euroliidu maad ei pidanud neist nõuetest kinni ning polnud sellest ka suuri
probleeme. Meil suleti maapoed, keelati koduse suitsuliha müük kauplustes,
porgandid hakkasid puu otsas kasvama…
Paljudel
elualadel on sellised seadused-eeskirjad – mida võib tõlgendada mitmeti (see
oleneb ametniku suvast), palju asju on lubatud otsustada kohalikel ametnikel.
Jääb ametniku otsustada –kas ta annab loa või keeldub selle loa andmisest. Nii
uusehitusele elamisloa andmisel, arhitektuurialastes kui ka keskkonna- ja
ehitusasjades.
See kõik sõltub ametniku tujust, sõltub
sellest – kuidas meeldid ise ametnikule või - kuidas oskad ametnikku meelitada.
Kõigile on teada, kuidas ametnikku meelitada.
Miks
muidu on Tallinna Linnavalitsusest nii palju ametnikke kriminaalvastutusele
võetud (I.Parbus, T.Sepp…ja mitmed veel). See muidugi ei tähenda seda, et
küsimus on ainult Tallinnas – see
toimub üle kogu Eesti.
Jääb
mulje, et seadused on spetsiaalselt sellised tehtud, et ametnikud otsustaksid
asja oma suva järgi ja küsiksid selle – kliendile-küsijale meelepärase otsuse
tegemise eest „meelehead”. Vähesed
ametnikud loobuvad sellisest võimalusest.
Paljude
asjade kohta tuleb läbi viia riigihange.
Esialgselt
oli see mõeldud selleks, et saada odavaim ja parim tööde teostaja. Tegelikult
pole odavaim just parima kvaliteediga töö teostaja; samas ei pruugi kallima töö
teostaja tehtu olla hea kvaliteediga.
Praegune
kord annab omakorda Hanke läbiviijale võimaluse esitada osalejatele - sellised
tingimused töö teostajale, mida suudab täita ainult see hankel osaleja – keda
soovib Hanke läbiviija. See omakorda annab
võimaluse Hanke läbiviijale ja Hankel osalejale reguleerida omavahel
Hanke tulemusi sõltuvalt semusuhetest või „määrimis-meeleheast”.
Seega
on meie seadused-eeskirjad sellised, mis kutsuvad ametnikke korruptsioonile.
Korruptsiooni maskeerida aitab aga pedantne (ka nõmedate) tingimuste seadmine
ja nende tingimuste täitmise pedantne jälgimine ametnike poolt.
Ehk.
Ise sean tingimused – mida täita on vaja ja ise jälgin ka –kuidas neid tingimusi
täidetakse. Käsi peseb (määrib) OMA kätt.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar