pühapäev, 11. juuli 2010

Väike SUUR ÜLEMUS

Viisin äsjaostetud juurviljapurustaja (mikser) garantiiremonti Mureli tänaval. Vastuvõtja-noormees vormistas kenasti mikseri remonti ning andis selle kohta kviitungi. Mõni päev hiljem helistas ta minule õhtupoolikul ning teatas, et saan vana asemel uue, kuna remont ei tasuvat ära. Lubasin järgmisel hommikul mikserile järele minna. Kviitung oli mul töö juures. Ei tahtnud ekstra sellepärast töö juurde sõita (10 kilomeertit), vaid lootsin mikseri ka kviitungita kätte saada.
Hommikul kui vastuvõtja mind nägi. võttis ta mikseri ja vastuvõturaamatu. Siis küsis ta minult kviitungit. Vabandasin väga, et ma kviitungit kaasa ei võtnud, sest see oleks minult nõudnud 20-kilomeetrist lisaringi - ehk saame ka ilma kviitungita hakkama.
Seda, et mul kviitungit kaasas polnud – kuulis klaasseina taga istunud neljakümnendates aastates mees, kes tuli kohe meie juurde. Noormehe olekust nägin, et see on temale mingi pisike ülemus (Ü). Mina (M).
- Ü. Mis – teil pole kviitungit kaasas? Mis te siia üldse tulite? Milleks kviitung üldse antakse?
- (M) Ma vabandasin ning ütlesin, et ei tahtnud suurt ringi sellepärast teha. Kviitung on minu nimele (mis on ka vastuvõturaamatus), ma näitan oma dokumente, annan oma allkirja mikseri vastuvõtmise kohta...
- (Ü) Aga kust me teame – kes te selline olete?
- (M) Ma annan ju PILDIGA dokumendi, milles on näha, et just mina tõin mikseri gerantii-remonti.
- (Ü) Milleks teile kviitung üldse antatkse?
- (M) Ma rvan, et mikseri kätte saamiseks.
- (Ü)KUI Kviitungit pole, ei saa ka mikserit.
- (M) Kas tõesti pean sellepärast sõitma 20 km edasi-tagasi kviitungi järgi?
- (Ü) Milleks teile kviitung anti? Teie saate mikseri kätte ja saadate teise mehe kviitungiga uuest mikserit nõudma.
- (M) Teile jääb ju minu dokumendi koopia ja raamatusse MINU allkiri mikseri kättesaamise kohta – ma ei saa ju ka kviitungiga enam nõudma saata, kuna minu allkiri mikseri kättesaamise kohta on teie raamatus..
- (Ü) Mis siis – kviitungiga võite nõudma ikkagi saata... Kviitungit meil vaja ei ole, aga teie hakkatte juba saadud mikserit meilt uuesti nõudma...
Dialoog käis veel paar minutit, mida noormees vaatas õnnetu näoga pealt. Ülemus mõnules oma õigsuses.
Möönan, et FORMAALSELT oli temal õigus ja see ÜLEMUS nautis oma õigust ja seda, et ta sai KEDAGI NOOMIDA. Pakkusin, et lähen toon selle kviitngi ära... Lõpuks andis ÜLEMUS armulikult noormehele loa mikser mulle kätte anda.
Selle ülemuse kohta ei oska öelda, sest seevõib ainujuhtum olla.
Aga Osa ülemaid ei paista silma arukusega, on tähenärijad, hoiavad ranget distantsi ülema-alluva suhetes, püüavad kõiki kõiges õpetada. Enamasti iseloomustab neid kõrk-üleolev suhtumine kõigisse (väljaarvatud nende ülemused – neisse suhtutakse ülima lugupidamise ja austusega). Nad püüavad sekkuda ka asjadesse, mis neid otseselt ei puuduta. Tavaliselt puudub neil alluvate autoriteet (kuna alluvad näevad ära tema suhteliselt piiratud mõistuse). Neil puudub mõistev suhtumine teistesse. Peamine on – tähttähelt täita ettekirjutusi. Selliseid ülemusi on küllalt palju.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar