Rahvakogu asvamuste nullimine?
Mind köitis nädal tagasi üks teade Delfis. Lootsin seda
ja kommentaare lugeda ka teistest väljaannetest, kuid kahjuks kadus see peagi
ka Delfi lehelt. .
Igatahes oli see
teade väga pisike ja lühiajaline. Miks??
Teade puudutas Rahvakogu ettepanekute arutamiseks RAHVA valikut.
Teatavasti arutab Rahvakogu ettepanekute saatuse üle 500-st
isikust koosnev valim rahva hulgast Kes ja kuidas valitakse need 500 isikut
RAHVAST esindama. See on VÄGA OLULINE KÜSIMUS. Sellest sõltub suures osas –
kuidas hinnata RAHVA poolt esitatud ettepanekuid-arvamusi.
President oma
aastapäevakõnes juba andis SELGESTI märku
sellest, kui mõttekas on arvestada RAHVA ARVAMUSEGA. Ta ütles nimelt
seda, et RAHVAS EKSIB TIHTI ka oma arvamusega riigivalitsemise küsimustes… Aga
seda ta ei leidnud, et VALISEJAD eksivad oma tegudes. Sellest saab aru nii, et
rahvas – suur kooslus eksib tihti, valitsejad aga ilmselt ei eksi.
Kusagil pole
kirjas – kes ja kuidas moodustab
need RAHVAKOGU ETTEPANEKUTE hindajad-arvustajad - 500 RAHVA ESINDAJAT!!! Kas seda hindavad
500 juhuslikku inimest tänavalt,
500 asjaga kursis olevat eksperti, 500 riigiõigusteadlast või 500 lüpsjat??
Milles on loo PÜANT?
Kes ja kuidas otsustas RAHVAKOGU
ettepanekute saatuse üle 500 RAHVA esinadja valimise ja KUIDAS need
valitakse?
Loogiliselt võttes
otsustas selle valitsus (koos või ilma presidendita?).
Aga miks otsustati valimi väljavalijaks ning
otsustajaks valida Emor?? Arusaamatu. Pole ise
küll analüüsinud Emori tegevust, kuid tulemuste järgi otsustades on ta
tihti ja palju oma uurimistes eksinud. Mina isiklikult ei pea seda
organisatsiooni erapooletuks uurimise
läbiviijaks Valitsuse suhtes.
Minu arvates pole ka Rahvakogu
tulemuste otsustajate valimi otsustajate koostamine kuigi neutraalne. Muidugi
on raske leida RAHVA hulgast neutraalseid Rahva esindajaid, kuid minu arvates
on Emor oma valiku suhtes VÄGA PUUSSE
pannud.
Kuidas siis Emor RAHVA esindajaid valib?
- Emor valib juhusliku valimi teel 500 pere/leibkonna hulgast. Kuidas need 500 juhuslikku perekonda/leibkonda leitakse, seda ei tea. Seetõttu ei tea ka seda – kui erapooletud need 500 peret/leibkonda on. Kui pädevad nad otsustama on – kes ja mille alusel seda otsustatakse? Kas loosiga?
- Nendest 500-st perest/leibkonnast pääsevad Rahvakogu ettepanekute üle otsustama igast perest 1 noorim meessoost pereliige, kes on üle 18 aasta vana, kui meessoost liiget peres pole, siis läheb Rahvakogu ettepanekute üle otsustama noorim üle 18-aasane pereliige.
- Tekib küsimus – miks NOORIM pereliige? Kas tõesti arvatakse seda, et NOORIM on elutargem ja oskab paremini otsustada seda – mis on Riigile-Rahvale parem? Siiani on aastatuhandeid ühiskonna eduka juhtimise - tegutsemise otsustajateks olnud ikka kogukonna vanemad (vanematekogud), elukogemustega inimesed.
- Kas noorimate valimise ajendiks on ehk see, et noored on Riigi tulevik ja nemad teavad seetõttu kõige paremini – mida Riik enim vajab? Seetõttu otsustavad ka nemad – missugune Rahvakogu ettepanek on vajalik ja milline mitte?
Ma pole noorte osalemise vastu,
kuid arvan küll, et Rahvakogu ettepanekute üle peaksid siiski otsustama
elukogenud inimesed, mitte elukogemusteta noored inimesed.
Kuna Valitsus tellis Emor’ilt
500-lise koosluse komplekteerimise, siis tellija (Valitsus) püstitas tellimuse
täitjale ka tingimused-ülesanded – mida tahetakse saavutada tellimuse
täitmisega.
Minu arvates peaks 500
otsustajate grupp koosnema enam-vähem: kas võimalikult keskmisest Rahva
esindajatest igast vanusest ja erinevatelt elualadelt, või siis riigi
valitsemisel enimkompetentsetest isikutest…
Minu isiklik arvamus selle kohta,
miks esitati Emor’ile tingimus sellekohta, et 500-ne kooslus koosneks
võimalikult noortest meestest oli tendentslik.
Milliseid eesmärke pidas Valitus
silmas?
- Noored on palju mõjutatavamad Valitsuse poolt sellele kooslusele selgitusi jagavate Valitsuse määratud ekspertide-autoriteetide poolt ja see noorematest koosnev kooslus allub lihtsamini juhtide mõjutusele ning otsustab Valitsusele SOBIVALT Rahvakogu paranduste-soovitustekohta.
- Noored on palju mõjutatavamad Valitsuse ekspertide-nõuandjate poolt vajalikus suunas nende noorte endi vähese elukogemuse tõttu.
- Kui seda kooslust ei õnnestu kallutada otsustama vajalikus suunas, saab alati öelda nii nagu President ütles: „RAHVAS EKSIB TIHTI ka oma arvamusega riigivalitsemise küsimustes…” Ja tark Riigikogu otsustab asjad ikka nii nagu Parteidel ja Valitsusel vajalik on.
Lõpptulemus?
Lõpptulemuseks otsustatakse mõned
mitteolulised kosmeetilised parandused ja kiidetakse Rahvakogu ettepanekute tulemused
heaks.
Üheks selle eredaks näiteks on ka
ettepaneku – viia Valimisseadus kooskõlla Põhiseadusega -. See ettepanek
jäeti edaspidisest arutamisest välja kui mittevajalik ja
perspektiivitu lollus. (See on ligilähedane siin blogis avaldatud arvamusega
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar